Jabatan Khidmat Pengurusan

  • Carta Organisasi


  • Piagam Pelanggan


    • Memproses permohonan dan pinjaman perumahan ke Jabatan Perbendaharaan Malaysia dalam tempoh 21 hari dari tarikh permohonan diterima.
    • Mengeluarkan surat pengesahan perubatan (guarantee letter) dalam tempoh 20 minit.
    • Mengedar surat-surat yang diterima ke Jabatan-Jabatan dalam tempoh 1 hari.
    • Urusan Pencen yang bersara wajib diuruskan dalam tempoh tidak melebihi 3 bulan.
    • Mengedarkan aduan dalam tempoh 2 hari kepada jabatan-jabatan yang berkaitan.
    • Memastikan 95% daripada kakitangan menghadiri latihan selama 7 hari setahun.
  • Objektif


    Menentukan pengurusan perkhidmatan dan pengurusan sumber manusia dilaksanakan dengan cemerlang dan berterusan menjadikan warga MDT insan yang bermaklumat, progresif, berintegriti, sejahtera serta bersatu-padu.

  • Fungsi


    • Mengendalikan segala urusan pengurusan sumber manusia
    • Menyelaras semua mesyuarat di peringkat Majlis.
    • Pengurusan aduan awam
    • Menyelaras program bagi acara-acara rasmi dan tidak rasmi.
    • Menguruskan pengurusan sewaan dewan, gelanggang dan peralatan Majlis.
    • Pengurusan Kakitangan
    • Pengurusan Rekod
    • Pengurusan Persaraan
    • Pengurusan Tatatertib
    • Pengurusan Kenaikan pangkat.
    • Pengurusan Perisytiharan Harta
    • Pengurusan Perjawatan
    • Pengurusan HRMIS
    • Pengurusan Latihan
  • Peranan dan Tanggungjawab


    • Proses pengambilan dan pelantikan warga kerja MDT
    • Menyelaras peperiksaan perkhidmatan penilaian kecekapan dan kursus induksi
    • Menyelaras proses tindakan tatatertib
    • Menyediakan senarai perjawatan tahunan dan anggaran perbelanjaan perjawatan kakitangan
    • Memproses persaraan kakitangan Majlis Daerah Tapah
    • Menyelaras aktiviti mesyuarat dalaman dan luaran serta maklumbalas mesyuarat
    • Menyelenggara kemudahan-kemudahan perkhidmatan kepda warga kerja berdasarkan peruntukan dalam perintah-perintah Am, Pekeliling Perkhidmatan, Pekeliling Perbandaran dan lain-lain keputusan serta surat pekeliling Kerajaan
    • Menyelaras maklumat-maklumat perkhidmatan dan pengurusan sistem rekod dalam pengurusan sumber manusia dan pentadbiran pejabat
    • Memastikan setiap warga kerja Majlis Daerah Tapah dapat memasukkan maklumat peribadi dalam sistem HRMIS
    • Mengambil tindakan disiplin kepada warga kerja yang melanggar Kaedah-Kaedah Pegawai (Majlis Daerah Tapah) (Kelakuan dan Tatatertib) 1988.
    • Memastikan warga kerja MDT mengisytiharkan harta masing-masing.
    • Menguruskan semua urusan penyewaan dewan, gelanggang dan peralatan Majlis.
    • Mengendalikan aduan-aduan awam untuk diedarkan ke Jabatan-jabatan yang berkenaan.

Perlukan bantuan kami? Sila dapatkan maklumat di sini

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
  • Majlis Daerah Tapah
    Jalan Stesyen, 35000 Tapah, Perak Darul Ridzuan

  • 05-4011 326
  • 05-4012 288
  • mdt[at]mdtapah[dot]gov[dot]my
logoiso1@mdtapah2024
logoiso2@mdtapah2024

CERTIFIED TO ISO 9001:2015
CERT.NO : QMS 03996

Polisi Jabatan
Pautan Kerajaan
Paparan & Statistik Pelawat
Paparan terbaik menggunakan pelayar internet Mozila Firefox, Chrome atau Edge yang terini. Kemaskini : 23/04/2025 | Jumlah Pelawat : 4953564

Hakcipta Terpelihara © 2025 Majlis Daerah Tapah

Muat Turun Borang